Presentatietechnieken

Presentatietechnieken

Breng je boodschap helder over, one-to-one of voor een grote groep, voorbereid of totaal onverwacht. Start zelfverzekerd aan elke opdracht.

Resultaat

  • Je stelt jezelf voor, bondig en to the point.
  • Je stelt op een duidelijke en gestructureerde manier je activiteiten voor
    aan je team
    aan je collega’s
    aan leidinggevende(n) en directieleden
    aan klanten en prospecten
    aan leveranciers.
  • Je kan totaal onverwacht en onvoorbereid het woord nemen en gestructureerd antwoorden op vragen.
  • Je bent je bewust van de impact van je verbale en non-verbale communicatie.
  • Je houdt je zenuwen onder controle en vermijdt een black-out.
  • Je redt je presentatie door bijvoorbeeld een black-out positief op te vangen.
  • Tijdens een presentatie houd je de aandacht van je publiek vast.
  • Je kan een duidelijke presentatie (Powerpoint) maken die je boodschap kracht bij zet.
  • Je gebruikt vlot hulpmiddelen die je presentatie ondersteunen en versterken zonder dat die je als spreker overschaduwen.

Wat?

  • Wat is verbale en non-verbale communicatie? Hoe pas je het dagelijks toe, zowel bewust als onbewust?
    De eerste indruk en perceptie
    Communiceren met woorden en je stem
    Communiceren met je lichaam: gezicht (mimiek en ogen), gebaren, lichaamshouding
  • Duidelijk en gestructureerd spreken. Hoe stel je jezelf voor?
    De voorbereiding
    Welke hulpmiddelen ga je gebruiken?
    Wat als je je niet kan voorbereiden?
    De rol van stress: hoe ga je er positief mee om?
  • Presentatie als ondersteuning
    Het verhaal: wat ga je vertellen en waarom?
    De show: hoe ga je je boodschap brengen?
    De hulpmiddelen: hoe kunnen slides je boodschap ondersteunen, niet overheersen?

Hoe?

  • Stap 1: Interactieve workshop met concrete praktijkvoorbeelden.
    In beperkte groep worden situaties uit de praktijk geoefend, gevolgd door concrete en werkbare feedback.
  • Stap 2: Coaching
    Om ervoor te zorgen dat de eigen actiepunten uit de workshop in de dagelijkse praktijk worden toegepast wordt een opvolging via (telefonische) coaching ingepland.
  • Stap 3: Terugkomdag
    Tijdens deze sessie van een halve dag wordt gewerkt met praktijkcases van de deelnemers. Er is ruimte om te benoemen wat goed gaat en waar het nog beter kan, met als doel het zelfvertrouwen vergroten.

Heb je een vraag over de workshop 'Presentatietechnieken'?

Contacteer ons