Omgaan met weerstand en agressie

Omgaan met weerstand en agressie

Leer weerstand op de werkvloer herkennen en ombuigen op een positieve manier.

Resultaat

  • Je herkent weerstand en agressie.
  • Je buigt weerstand om op een positieve manier en vermijdt zo agressie.
  • Je gaat vlot om met praktijksituaties, zoals ...
    • … een klant of collega die tegen je begint te roepen.
    • … iemand die ermee dreigt een klacht in te dienen of niet meer met jou te willen samenwerken.
    • … een klacht die bij jou terechtkomt via het management.

Wat?

  • Weerstand herkennen
    • Wat is weerstand?
    • Hoe herken je weerstand aan iemands gedrag of tijdens een gesprek?
    • Wat is agressie en hoe herken je het?
  • Hoe ontstaan weerstand en agressie
    • Beïnvloedende factoren bij jezelf en bij de andere: angst – onzekerheid – onduidelijkheid – (zelf)vertrouwen.
  • De impact van weerstand en agressie op jezelf en hoe daarmee om te gaan
    • Wat is de impact van weerstand en agressie?
    • Hoe ga je er op een constructieve manier mee om?
    • Wat kan je doen om een klant of collega te ondersteunen bij weerstand en/of agressie?
    • Tools: ‘ladder of conclusion’ – communicatieniveaus – vertrouwen opbouwen

Hoe?

  • Stap 1: interactieve workshop met concrete praktijkvoorbeelden (1/2 dag)
    In beperkte groep (max. 8 personen) wordt met situaties uit de praktijk geoefend, gevolgd door concrete feedback.
  • Stap 2: coaching
    Om ervoor te zorgen dat je eigen actiepunten uit de workshop in de dagelijkse praktijk worden toegepast, wordt een opvolging via (telefonische) coaching ingepland.
  • Stap 3: terugkomdag
    Tijdens een afsluitende sessie van een halve dag wordt gewerkt met praktijkcases van de deelnemers. Er is ruimte om te benoemen wat goed gaat en waar het beter kan, met als doel het zelfvertrouwen vergroten.

Heb je een vraag over deze workshop?

Contacteer ons